Library guide mensenrechten en kinderrechten

Op 23 april  2024 is aan library guides van Saxion Bibliotheek een nieuwe toegevoegd: Mensenrechten en Kinderrechten. Deze library guide bevat een uitgebreide collectie van o.a. digitale documenten – zowel in Engels als Nederlands – verdeeld in onderstaande rubrieken:

• Welkom
  • Perspectieven
  • Wettelijk kader
  • Educatief materiaal
  • Programma’s voor implementatie van mensen- en kinderrechten in het onderwijs
  • Saxion Bibliotheek

Verantwoordelijk docent is Francien Iedema van de Academie Mens & Maatschappij. Als je vragen hebt over deze library guide kun je bij haar terecht.

Ook nieuw bij de Saxion Bibliotheek is het mensen- en kinderrechtenspel Rights of Life. Het is te lenen via de Saxion Bibliotheek en het Documentatiecentrum van locatie Apeldoorn.

In Rights of Life kruipt de speler in de huid van zijn personage, dat op zijn levenspad voor gebeurtenissen en dilemma’s komt te staan die verband houden met mensen- en kinderrechten. Door eigen keuzes en discussies met medespelers leert de speler deze rechten kennen, begrijpen en toepassen. De spelleider zorgt ervoor dat het spel conform de richtlijnen gespeeld wordt.

Rights of Life is door studenten van het Honours Programme Health Care & Social Work en Smart Solutions Semester ontworpen. Het wordt nog verder ontwikkeld. Spelers en spelleiders worden dan ook gevraagd om na afloop een korte evaluatie in te vullen.

Ben je docent/onderzoeker en is jouw interesse gewekt om te kijken wat de mogelijkheden zijn van een library guide? Neem dan contact op met de accountmanager van je opleiding of stuur een mail naar libraryservices@saxion.nl.