Open Education Week 7 tot 11 maart

Tijdens deze week staan open onderwijs en open leermaterialen in de spotlight. Wil je meer weten over open leermaterialen en de activiteiten die hiervoor in Nederland worden georganiseerd? Lees snel verder!

Wat zijn open leermaterialen?
Wereldwijd is er een breed aanbod aan open leermaterialen zoals: studieboeken, online cursussen, podcasts etc.

Open leermaterialen worden gepubliceerd met een open licentie, zoals Creative Commons. Het materiaal is met een open licentie niet alleen online toegankelijk, maar staat gebruikers toe om, onder voorwaarden, het werk te downloaden, (her)gebruiken en aan de eigen context aan te passen. Zo zijn ze beter te gebruiken door studenten en docenten.

Voorbeelden van open leermaterialen binnen Saxion:

Waar vind ik open leermaterialen?

• Ben je op zoek naar Nederlandse materialen? Bekijk hier een overzicht van open leermaterialen die in Nederland zijn ontwikkeld met financiering van OCW.
  • Ben je op zoek naar Engelstalig materiaal? Doorzoek dan de vele open leermaterialen via de OASIS search engine.

Zelf leermaterialen ontwikkelen en delen?

Ontwikkel je leermaterialen waar collega’s binnen en buiten je instelling van kunnen profiteren en wil je ze ook open delen, zodat ze iedereen kunnen inspireren? In het stappenplan Zelf leermateriaal ontwikkelen en open delen lees je hoe je dit aanpakt.

Hulp nodig?
Ben je op zoek naar open leermaterialen? Wil je materialen hergebruiken, ontwikkelen of delen? En kun je hier ondersteuning bij gebruiken? Neem dan contact op met openonderwijs@saxion.nl. We helpen je graag verder!

Er worden deze week door verschillende hoger onderwijsinstellingen activiteiten georganiseerd en artikelen gepubliceerd.

Bekijk hier een handig in een overzicht met alle activiteiten van de Open Education Week in Nederland!

Bij Saxion is er 1 activiteit. Op vrijdag 11 maart kun je om 11.00 uur een webinar  van TLC collega Marjon Baas volgen over het vergroten van studentbetrokkenheid met Open Pedagogy.

Ook Saxion Bibliotheek ondersteunt door het geven van advies over hergebruik van materiaal dat beschermd is door auteursrecht en adviseert over het vinden en gebruiken van materiaal dat open beschikbaar is. Wij kunnen een check doen of materiaal dat je open wilt delen aan de voorwaarden voldoet en aangeven hoe je het eventueel kunt aanpassen.

Via de catalogus van Saxion Bibliotheek kunnen je open leermaterialen vinden, aan de licenties van die materialen kun je zien wat je er precies mee mag.

Ben je nieuwsgierig geworden, neem dan gerust contact op met Saxion Bibliotheek, of stuur een mail aan aip.sb@saxion.nl (het auteursrechten informatiepunt van Saxion Bibliotheek)